Koszyk 0

000PLN

Brak produktów w koszyku.

Ustawienie geometrii

Ustawienie geometrii w Norauto

Czym jest ustawienie geometrii

Ustawienie regulacji geometrii zawieszenia polega na regulacji parametrów ustawienia kół w aucie. Definiują one ruch i położenie koła podczas jazdy. Odpowiednie ustawienie geometrii wpływa na stabilność i zwrotność samochodu. W regulacji geometrii brane są pod uwagę parametry takie jak: zbieżność kół, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz kąt pochylenia kół.

Dlaczego prawidłowe ustawienie geometrii jest takie ważne?

Od sprawnego układu kierowniczego zależy precyzja i bezpieczeństwo jazdy. Geometria definiuje stabilność i zwrotność samochodu. Prawidłowo ustawiona geometria pozwala także kierowcy zachować kontrolę nad prowadzonym pojazdem zarówno na zakrętach jak i na prostej drodze.

Co dzieje się w przypadku gdy ustawienie geometrii jest nieprawidłowe
Przy nieprawidłowo ustawionej geometrii następuje ryzyko utraty prawidłowego toru jazdy przez kierowcę, w efekcie skutkujące kolizją lub wypadnięciem z zakrętu. Nieprawidłowo ustawiona geometria doprowadza do szybszego zużycia opony z powodu nierównomiernego wycierania się bieżnika. Powoduje to, iż w niektórych miejscach bieżnik jest prawie nienaruszony, w innych zaś praktycznie nie nadaje się do użytku.

Na czym polega ustawienie geometrii

Ustawienie geometrii polega na ustawieniu odpowiedniego kąta pochylenia i równoległości kół. W tym celu regulacji podlegają parametry takie jak: zbieżność kół, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz kąt pochylenia kół.
Najważniejszym parametrem jest zbieżność, która określa relację wzajemnego ustawienia kół przednich i tylnych. Kąt zbieżności wynosi zazwyczaj od +3 do -3 stopni.  W przypadku wartości dodatnich, możemy mówić o zbieżności, w przypadku ujemnych -  o rozbieżności.

Zbieżność powoduje podsterowność podczas wchodzenia w zakręt. Przy zbyt dużej zbieżności możemy mieć do czynienia ze zużyciem bieżnika przy jego zewnętrznych krawędziach.

W przypadku rozbieżności odległość między tylnymi kołami jest  mniejsza niż z przodu. Przy zbyt dużej rozbieżności zużycie bieżnika zaczyna się od wewnątrz.

Kolejnym ważnym parametrem jest kąt pochylenia kół. Jest to wartość określająca kąt pochylenia koła widzianego od przodu pojazdu. Istnieją dwa kąty pochylenia: dodatni i ujemny. Z dodatnim mamy do czynienia, kiedy góra koła odchyla się na zewnątrz pojazdu, zaś ujemny, kiedy góra koła pochylona jest w stronę auta.

Istotnym parametrem jest też kąt wyprzedzenia zwrotnicy.  Jest to odległość  punktów przejścia przez płaszczyznę jezdni sworznia zwrotnicy i pochylenia koła. Ma on wpływ na stabilność jazdy na prostej nawierzchni. Kąt wyprzedzenia zwrotnicy ma ścisły związek z pochyleniem kół. Prawidłowe ustawienie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy koła bez problemu wracają do pozycji jazdy na wprost po wyjechaniu z zakrętu.

Kiedy nalży przeprowadzić kontrolę ustawienia geometrii

Fachowcy polecają przeprowadzenie kontroli raz w roku po zimie.

Jak umówić się na ustawienie geometrii w Norauto

Na usługi związane z serwisem samochodowym, w tym ustawienie geometrii mogą się Państwo umówić telefonicznie lub mailowo. Wystarczy, iż wybiorą Państwo stację znajdującą się najbliżej Państwa miejsca zamieszkania i zarezerwują termin.  Listę stacji serwisowych Norauto oraz cennik usług znajdą Państwo poniżej.znaleźć można


Powrót

Informacja o plikach cookie

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony www.
Więcej w Polityce prywatności.

Ok, rozumiem.