Koszyk 0

000PLN

Brak produktów w koszyku.

Zrozumieć i kontrolować zużycie opony

Różnice między oponą letnią i zimową

Opona letnia

  • w 7°C mieszanka gumowa traci elastyczność
  • wraz z obniżaniem się temperatury opona traci przyczepność do nawierzchni
  • pozbawiona nacięć bieżnika (lameli), co powoduje zmniejszoną przyczepność opony w zimie, wydłużoną odległość hamowania, zwiększone ryzyko poślizgu w zimie oraz utrudnione ruszanie z miejsca, zarówno na śniegu, jak i na lodzie

Opona zimowa

  • mieszanka gumowa, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, dzięki czemu opona jest bardziej przyczepna do podłoża i tym samym zapewnia wyższe bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu.
  • liczne lamele klocków bieżnika pozwalają oponie na „wgryzanie się” w nawierzchnię zapewniając lepsze hamowanie, trakcję i przyczepność na mokrej nawierzchni, śniegu czy lodzie.
  • szerokie kanały wzdłużne i poprzeczne poprawiają zdecydowanie odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego z tej części powierzchni opony, która ma kontakt z podłożem. Dzięki temu otrzymujemy poprawioną trakcją na śniegu, kierowalność oraz odporność na aquaplaning (polizg hydrodynamiczny) na wodzie i w błocie.

Efekty zużycia opony


W normalnych warunkach zużycie opony jest stopniowe.
Charakteryzuje się zmniejszeniem wysokości głównych rowków opony.

Głębokość nowej opony: 7 mm
Zalecana głębokość opony zimowej: 4 mm
Minimalna legalna głębokość: 1,6 mm

Jak wskazują zdjęcia poniżej, przekraczając ten poziom kontakt z podłożem jest zredukowany, woda nie jest całkowicie usuwana


Głębokość mniejsza niż 1,6 mm
Głębokość większa niż 1,6 mm

Wykres pokazuje konieczność regularnej weryfikacji stanu opon, aby dzięki wcześniejszej interwencji wyeliminować stany krytyczne. W tym celu prawo nakazuje producentom opon umieszczenie wskaników zużycia na powierzchni jezdnej koła.

Badania wskazują, że przed tą legalną granicą zużycie opony ma ważny wpływ na długość drogi hamowania.



Jak sprawdzić zużycie opony? 


Konieczność oddania do dyspozycji kierowców systemu prostej i precyzyjnej autodiagnozy wpłynęła na zintegrowanie wskaźnika zużycia w rowkach opon (TWI – Tread Wear Indicator - jest to zgrubienie znajdujące się w głębi bieżnika, które informuje nas o stanie opon). Gdy grubość gumy bieżnika dochodzi do wskaźnika (granica według przepisów 1,6 mm) opony muszą być natychmiast zmienione, ponieważ bezpieczestwo jazdy nie jest wystarczające, a dodatkowo popełnione zostaje wykroczenie.
Norauto rekomenduje zmianę opony przed wyżej wspomnianym stanem alarmującym.
Aby zagwarantować dobrą przyczepność na śniegu zalecamy również zmianę opon zimowych od głębokości 4 mm pozostałego bieżnika.



Pamiętaj, że na szybsze zużycie opon wpływa:


• agresywna jazda (szybkie wchodzenie w zakręty, ostre hamowanie)
• buksowanie kół podczas gwałtownego ruszania
• brak systematycznego kontrolowania ciśnienia (nieprawidłowe ciśnienie w oponie)
• nieprawidłowo wyważone opony
• szybkie najeżdżanie na przeszkody (np. krawężnik, progi spowalniające w terenie zabudowanym)
• kontakt opony ze środkami chemicznymi (wyłączając środki do konserwacji opon)
• nieprawidłowa geometria zawieszenia
• przekraczanie dopuszczalnej ładowności samochodu
• użytkowanie opon zimowych w lecie i odwrotnie

Zapraszamy do naszych serwisów i salonów na terenie całej Polski.


Katalog opon





Dowiedz się jak kontrolować zużycie opony i kiedy jest najlepsza pora na wymianę opon.

powrót

Informacja o plikach cookie

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony www.
Więcej w Polityce prywatności.

Ok, rozumiem.